mandag 7. mars 2011

Solsikker for store og små

Jeg har faktisk aldri sådd solsikker før, så i år er det virkelig på tide!  Ungene få så den vanlige typen, det var den som falt i smak hos dem.


Lånebilde


Før jeg sår pleier jeg å surfe litt på nettet etter bilder og informasjon om plantene. I følge produsenten så skal denne være morsom å dyrke fordi resultatet blir så storslått.

Vi ble naturligvis veldig nysgjerrige på hvor høye de faktisk kan bli. Det ballet på seg og plutselig var vi på jakt etter informasjon om verdens høyeste solsikke. Verdens høyeste solsikke ble visstnok dyrket i 1986 av  i Nederland og den ble 7,76 meter høy! Imponerende!
Noe slikt får vi nok ikke til her hos oss:) Heldigvis kanskje..

På vår surferunde kom vi over noen morsomme bilder av stolte solsikkeeiere, se bare her:



Herlig, ikke sant? Ungene tror selvsagt at vi kan klare å dyrke verdens høyeste solsikke, jeg blir fornøyd om vi får den i blomst! Jeg tror neppe de ustabile sommertemperaturene på våre kanter bidrar til det største eksemplaret!



Siden barna har sitt solsikkeprosjekt, så må også mor ha et! Til meg selv skal jeg derfor så en lysere variant:

Helianthus 'Italian White'



 Jeg gleder meg til å se denne vakre planten i hagen min! Er det noen som har forsøkt denne før?


Lånebilde


Dere får neppe se slike bilder av meg i sommer, men det kommer i hvertfall bilder av solsikkene våre:)


Ha en fin dag!







Cathrine

4 kommentarer:

  1. Jag älskar solrosor jag med, man blir så glad av dom :-)

    SvarSlett
  2. Herlig historie om verdens største solsikke - 7,76 er godt nok højt. Held og lykke med den flotte lyse solsikke og selvfølgelig også børnenes :-)

    SvarSlett
  3. Hej Cathrine
    En rigtig fin idé med noget hurtigt voksende til børnene. Jeg har set et billede, hvor der var skåret øjne, næse og mund i en solsikke. Så kunne den stå og smile ned til dem, der gik forbi den. Måske dine børn ville synes, at det var morsomt.
    Har du forresten fået min mail med billederne af mine stokroser? Var i tvivl om du kunne modtage alle billederne pr. mail.
    Mange hilsner fra Dorthe Christina

    SvarSlett
  4. Åh vad härliga bilder!dom är ena riktiga glädje spridare solrosorna:-)
    Hälsningar Helena

    SvarSlett