tirsdag 1. mars 2011

Ved bekken

Vi er så heldige å ha en liten bekk i hagen. Lyden av sildrende vann skaper en god stemning. Når vi i tillegg hører lyden av fuglekvitter skaper den perfekte vårstemning her hos oss!
Ved siden av bekken er det en liten mosegrodd haug. På denne haugen har jeg planer om å så revebjeller, Digitalis purpurea.







Slik ser det ut ved bekken i dag. Et heller trist syn...


Jeg har alltid fått høre at revebjelle bare er ugress, men jeg synes allikevel at det er en vakker plante. Jeg vil la den boltre seg på haugen her, til tross for at den er giftig.



Jeg har kjøpt inn en pose med blandingsfrø, men jeg vil også så den vakre ’Pams choice’




 Jeg tror også det kan bli fint med den helt hvite (Digitalis purpurea ’Alba’)





Nå må jeg bare vente til temperaturen tillater såing. Slik jeg har forstått det, så vil den først blomstre til neste år. Haugen ved bekken kommer dermed til å være et trist syn en stund til, men til neste år vil jeg nok kunne vise noen fine bilder herfra!




Ha en fin dag!

Cathrine

2 kommentarer:

  1. Sikke et skønt sted du bor - med egen bæk. Jeg er sikker på at digitalis vil være rigtig flot ved bækken. Den er én af mine yndlingsblomster.
    Ha' en god dag.

    SvarSlett
  2. For en heldiggris du er, egen bekk i hagen:) det må jo være helt fantastisk. Jeg synes den er vakker nå også jeg da:) Og revebjeller blir sikker kjempefint ved bekken, og selv om de ikke blomstrer før neste år, ja så er det verdt å vente på. Det går jo ann å "stjele" noen bladrosetter fra det frie liv, og sette i år så får du en blomstring i sommer, mens dine egne frø lager neste års blomstring. Så vil de som blomstrer i år, sette frø til høsten og sørge for blomstring om to år... så har du alltid noen som blomstrer... Jeg elsker revebjeller,og har mange bladrossetter fra i fjor som jeg håper vil blomstre i år... gleder meg:) Gleder meg til fler bilder av bekken din også:)klem

    SvarSlett