torsdag 31. mars 2011

Flere klatreforelskelser!


Lånebilde


Jeg ble så inspirert av dette innlegget til Helena at jeg bare måtte kjøpe meg noen klatrehortensiaer selv. Håpet er at de skal bli like store og fine som Helenas:)


Helenas klatrehortensia (bilde lånt med tillatelse fra Helena)


Jeg er jo en klatreplanteelsker, så jeg kjøpte to for å være på den sikre siden. Jeg vil jo at den skal bli stor:) Jeg har forstått det slik at denne bruker litt tid på å komme i gang, men at den så skyter full fart.









Jeg har funnet et ypperlig sted til de. Her er det fuktig og halvskygge. Det renner jevnt og trutt litt vann ned fra fjellet, og med god drenering i bedet tror jeg klatrehortensiaen vil like seg her.Det er flere ledige flater på huset som skal kles med klatreplanter, men klatrehortensiaen er visstnok ikke den beste til det. Den kan visst gjøre skade på mur og kledning har jeg lest. Det vil jeg ikke ta sjansen på. 



Problemet ved å plassere den her, er at jeg da må lage/mure et nytt bed, eller finne en kasse den kan vokse i. Jeg har undersøkt litt hva de har på hagesentrene i nærområdet og det var ikke så imponerende. Dyrt var det også, så da begynte jeg å tenke på alternativer.


Jeg er ikke akkurat noen handywoman, men jeg har lånt meg noen bøker om emnet. Ut fra det jeg har lest foreløpig, så tviler jeg på at jeg klarer å mure noe som helst.




Da likte jeg bedre oppskriften jeg fant i en av hagebøkene til mamma: 


Her var det en gammel engelsk oppskrift brukt av hageamatører i lang tid. En kan rett og slett  lage et blomstertrau av to pappesker, litt hønsenetting og noe man kaller hypertuff. Det er en blanding av sand, sement og torv. Alt etter hvor mange deler en har av hver ingrediens, så kan en forandre utseendet på trauet. Med mer sand vil trauet ligne sandsten. Med ca. like deler av ingrediensene så vil det se ut som kalksten. En setter så en liten pappeske oppi den litt større og fyller så på med blandingen og nettingen mellom kassene. Dreneringshull lager en av isopor som settes nedi. Trauet skal stå noen dager og herde. En skal vanne støpen mens det herder. Jo mer en vanner, jo hardere blir materialet på sidene. Dette høres jo så enkelt ut at selv jeg kan klare det! 

Ikke de vakreste blomsterpottene kanskje, men her er jo muligheter til å ha noe som henger over kanten og skjuler den litt. Dessuten var det et flott alternativ til muring, så jeg lurer meg på om jeg skal gå for en slik løsning.


Ha en fin dag!



Cathrine

13 kommentarer:

  1. Kan godt dela denne forelskelsen med deg :) Har også fleire av sorten og har erfart at det tok litt tid før dei etablerte seg men no veks dei godt. Spennande om du hiv deg uti trau prosjekt. Synest dei er flotte eg. Trur nok at du også hadde klart å laga ein kant om du ville det !! Den som vil får det til !! Lukke til uansett

    SvarSlett
  2. Jeg synes at trugene lavet af hypertufa er superflotte og jeg har selv planer om at prøve det. Vi må udveksle erfaringer, hvis du går i gang med det :)
    Klatrebhortensia er meget flotte. Min er 3 år gammel og fylder nu ca. 1,5 x 1,5 meter.

    SvarSlett
  3. Så flott innlegg Cathrine! Hortensia er en av mine favoritter, og en klatrehortensia ville jeg også gjerne hatt! Håper du finner en fin plass til den, lykke til med prosjektet:-)
    Du har forresten fått en award på bloggen min!
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  4. Vad roligt att min bild inspirerade dig!Jag kan tipsa om att den vill ha surjord.Och varje år får den surjordsgödsel!Annars är den inge svår alls bara lite saktfärdig i starten!
    Jag har gjutit hypertufa tråg!Inte svårt men jobbigt att röra om tyckte jag!
    Har planterat taklök o aurikler i tråget.
    KRAM från mig!

    SvarSlett
  5. Jeg plantede også en klatrehortensia op ad cykelskuret for små tre år siden. Den er nu 2 meter høj og har de smukkeste blomster. En rigtig god klatreplante.

    Hilsen Ina
    http://annasplads.dk/

    SvarSlett
  6. Det blir en veldig fin plass for en Klatre Hortensia ja. Har planer om en jeg også, men min skal stå i en skråning som trenger sårt litt forankring av jorden. Kjekt med planter med sugerøtter slik.
    Hypertufa trau er alltid lekkert. Så mye man kan plante i den, eller så er de jo så fine i seg selv også. :)

    SvarSlett
  7. Det blir garantert flott oppover steinmuren, men det kan nok ta litt tid, ja!! Skal nok titt og se hvordan det går:)

    SvarSlett
  8. Klatrehortensia er vakkert - og heldige du som har en murvegg, gjør seg bedre der enn på treveggen, ja. Et tips, hvis du gir opp muringen. Kan du bygge det et bed av torvblokker der? Du må bruke de av naturtorv. De er enkel å bygge med, og planter du noe langs kanten blir de jo sjult etterhvert. Ikke mer enn to i høyden, og kanskje lurt å legge litt stein til drenering i bunnen, men verdt å prøve. Klatrehortensiaen er jo ikke så krevende. Lykke til!

    SvarSlett
  9. Hej Cathrine
    Hvor er de fine dine nye klatrehortensia. De skal nok vokse sig kæmpestore. De ser super sunde ud med de mange lysegrønne blade og nye skud på vej. Har du forresten fået dit nye drivhus? Mange hilsner fra Dorthe Christina.

    SvarSlett
  10. De sementkrukkene var ganske tøffe! Fikk litt lyst på noe sånn, hmmm... nytt prosjekt til sommeren? Håper du poster resultater fra både blomsterkassestøping og klatrende planter :-)

    Og om du vil ha en award, så er du velkommen til å selvplukke i bloggen min! Gjør det sånn så blir det litt mer frivillig på en måte, hehe. I alle fall, alltid kjekt å stikke innom her hos deg!

    SvarSlett
  11. Hej, du har något att hämta i min blogg.
    Kram/M

    SvarSlett
  12. Hei Cathrine! Savner innleggene dine! Håper det gikk bra med eksamen og at du får tid til å blogge igjen! God sommer! :-)

    SvarSlett
  13. Klatrehortensia er en vakker klatreplante som jeg gjerne skulle hatt selv! Men det må bli seinere en gang :) Jeg er veldig glad i hvite blomster, så den hadde passet fint her hos meg også! Å støpe hypertufa ser så spennende ut, og jeg håper du lager et blogginnlegg om fremgangsmetoden!

    SvarSlett